MENSELIJKHEID

Zelfstandig naamwoord

1. een eigenschap, die door de menselijke natuur bepaald is

2. in het bijzonder de positieve eigenschappen van sommige mensen: menslievendheid, humaniteit

Ik heb op de laatste dag van het jaar een beslissing voor mezelf genomen. Hoe lang ik deze ga "volhouden" of nastreven, heb ikzelf geen idee van. Ik heb de Facebook en instagram app van mijn gsm verwijderd. Mijn account bestaat wel nog voorlopig. Ik heb geleerd dat het leven niet via sociale media gevoerd wordt, maar live. Face to face. Een bemoediging, verjaardagswensen, een knuffel... Ik vind dat dit een te gemakkelijke oplossing geworden is voor de maatschappij. En ik ben daar zelf grote schuldige in hoor de voorbije maanden. Dus wil ik dat voor mezelf veranderen. En wil ook niet oordelen of veroordelen wat andere personen hiermee doen.  Maar de fysieke en emotionele waarden in een verhaal gaan verloren of worden uitvergroot op sociale media. Woorden komen veel harder over op deze kanalen naar mijn eigen mening. Haat en nijd ontwikkelen zich dan ook zonder dat we er zelf besef van hebben.

∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ ∞ 

 

Ik ben hier twee keer met mijn gat in de boter gevallen de afgelopen dagen wat betreft menselijkheid!

Ik kreeg gisteren telefoon van dokter Smeets. Zij is arts van het VAPH en beslist mee over mijn incontinentieforfait. De tekst dat ik hier ook bij 'papierwerk' heb achtergelaten was tot bij haar gekomen. Ze wou mezelf contacteren om hun kant van het verhaal uit te leggen, omdat mijn mail haar dusdanig niet onberoerd liet.

Het gesprek begon eerst met warme wensen voor het nieuwe jaar. Gevolgd door haar eigen voorstelling en de vraag of ik het wel oké vond dat ze me persoonlijk belde i.p.v. de thuisverpleging te contacteren. Ze zei onder andere dat elke arts zijn vakgebied heeft en patiënten te vaak onwetend aansturen op 1  of enkele "categorieën" dat ze zelf opperen zoals bij mij orthopedie, neurologie en fysische geneeskunde. Het was voor mij dan ook aannemelijk dat ik er bij het post-cauda-equina-trauma een urinaire incontinentie heb aan overgehouden. De afspraak bij de uroloog was inderdaad nodig voor verdere opvolging. Zij sprak ook haar grote bezorgdheid uit, dat ik als 37 jarige vrouw door het leven ga met pampers en sondage-systemen terwijl er misschien in de medische wetenschap de kans bestaat dat er toch ergens een oplossing kan geboden worden. Hierbij moest ik haar echter teleurstellen dat er geen zenuwherstel is bij mij en ik er dus geen herstel mogelijk is. Misschien... Hopelijk... vinden ze in de toekomst wel "DE" oplossing voor mij! Na haar toelichting vroeg ze me wat ik haar nog wou zeggen....

Ik was zowiezo al aangegrepen dat de arts me zelf gebeld heeft. Op zich zei ze dat het "makkelijker" is voor haar een krabbel te zetten voor goedkeuring, dan een gesprek aan te gaan met de patiënten zelf of hun entourage.

 

Ik ging in op haar vraag of ik nog iets wou toevoegen aan ons gesprek. JA ZEKER! Meer menselijk in jullie communicatie. Ik hoef niet voor elke aanvraag en zeker niet elke dag een telefoon van een arts te krijgen om iets toe te lichten. Maar een nota in jullie "formele" brief dat deze brief voor bijkomende informatie te verwerven is en vooral alleen in het belang van de patiënt zelf. 

 

En dit is absoluut niet bij het VAPH alleen het geval! Maar heel veel diensten gebruiken gewoon standaardbrieven. Copy,  Past & Send!